Skagen -> Mandal

Distance: 114 sømil
Gennemsnitsfart: 5,9
Højeste fart: 12,8
Motor – storsejl – genua + et til to reb i både storsejl og genua ind i mellem, vind mellem øst og nordvest 3 til 13
Overskyet – lidt regn, meget regn og tørvejr
Besætning: Martin og Majbritt

Dagbog:
MandalSå kom vi til skagen klokken er 7.30 de sidste 30 sømil er bare gået rigtig godt vi fik sovet lidt på skift så natten er forløbet meget stille og roligt så nu vil vi have lidt morgenmad og så følger jeg Henrik til toget da han først har ferie om en uge, mens Martin lige får nogle timers søvn da vi vil sejle mod Norge allerede til middag. Jeg når også lige et bad så jeg kan være frisk.
Så blev klokken 11.35 og vi stævner ud fra Skagen med kursen mod nordbøjen!!!! Klokken 12.00 er waypointet lagt, kursen er så 277 og distancen lyder 100 sømil, målet er så Mandal i Norge så må vi jo se hvor lang tid vi skal bruge til det lige nu er der ikke mere vind en ca 3m/s så vi har motoren til at hjælpe men ifølge DMI skulle der komme omkring 5 til 8 her kl 14 så vi må se om det kommer.

Så er skipper gået på køjen og vind er der ikke kommet mere af men til gengæld er det begyndt at regne, måske derfor jeg godt må få vagten!!! Så det er godt med noget nyt legetøj nemlig en iPad.

Så blev klokken 14.50 og jeg har lige rullet genuaen ud og lokker nu mellem 6 og 6,5 for storesejl og genua og med vinden lige ind i ryggen så der er ikke meget læ for regnen under sprayhooden men koldt er det ikke så jeg hygger mig her i cockpittet med the og lidt sødt smiler!!! Mens Martin sover skøndheds søvn.

Nu er klokken gået hen og blevet 20.00 og der er blevet ro og tid til lidt nyt her fra Tolerance.

Martin kom op kl. 17 og vi blev enig om at vi ville rebe storsejlet for vi lå nu og lokkede konstant 10,5 knob over grunden og somme tider var vi oppe på 12,8 rigtig fedt men vi er enig om at vi er på tur så vi spare lidt på grejet. Det var da også godt vi fik rebet for vinden tog en del til, og så er der ikke nogen der skal komme og sige at det ikke er problem frit at lave mad på en trimmeran for når vinden spisser og loggen viser mellem 10 og 11 knob så kan selv en trimeran godt bevæge sig om læ.

Men før der kunne laves mad ja så skulde vandet lige ud af to skabe i pantryet og ja det var skabe med mad i sååå…. Nå men pyt det går jo nok altsammen vi fik spist og medens vi spiste klarede det op med blå himmel og vinden har nu lagt sig fra de 13 vi havde tideliger til omkring 5 meter pr sekund så nu er jeg kravlet på køjen for at få slappet lidt af for med kun 4 timers søvn sidste nat er det vist ikke frås.
Her kl 20.30 har vi 55,9 sømil til vi anduver Norge og lige nu er vinden flovet så meget at vi har motoren til at hjælpe så vi ikke kommer under 4 knob.